Mine værker fremstår ofte meget forskelligt, da jeg afprøver mange former for motiv- og farvevalg. Jeg maler både figurativt og nonfigurativt. Nogle gange er det motivet, der styrer processen, andre gang er det form og farver.
Inspirationen får jeg fra naturen ved Vesterhavet og i skoven, men jeg suger også til sig, når jeg er rundt på forskellige udstillinger.
Skabelsen af et nyt abstrakt maleri er en proces, der kan tage dage men nogle gange flere måneder. Nogle gange er det lille ting, der får et maleri til at falde på plads andre gang kan det føles som en lang kamp, som bare ikke vil lykkes. Men NÅR det så lykkes, så er det en rigtig dejlig følelse. Ofte har jeg en idé eller jeg har set et eller andet, der har inspireret mig. Det er svært at sige hvad der lige gør tricket, men det kan være en farve eller bare en steg, der gør udfaldet. De malerier jeg maler, er nogle jeg selv skal synes om. Jeg tilføjer sommetider små figurative elementer i maleriet, collage eller tekst, som tilføjer noget til det abstrakte maleri.
I mit arbejde med leret og min keramik lægger jeg vægt på samspil mellem kontraster - gerne i et stilrent design med en sikker streg og til tider med et twist af underfundig humor.
Jeg er uddannet på Seminarium for Håndværk og Design, Nørresundby i 1999. Efter endt uddannelse var jeg i 4 måneders praktikophold hos keramikere Ingeborg og Lars Nygaard Ingstrup (nu bosat i Ebeltoft).
Min første butik og værksted åbnede jeg i Aalborg i 2000, for kort derefter at flytte til Saltum (udkanten af Store Vildmose) , hvor jeg stadig bor med egen butik og værksted og lever af min keramik.
Jeg har deltaget på flere kunstudstillinger og kunsthåndværkermarkeder gennem årene, bl.a på Utzoncenter, Frederikshavn Kunstmuseum, Dok1, Hjørring kunsthåndværkermarker, November Kunst og Nørhalne viser Kunst.
Efter endt uddannelse fra Aarhus Kunstakademi 1983, har jeg arbejdet med mange aspekter i fremstillingen af mine keramiske værker.
Det gennemgående tema i værkerne er det grafiske udtryk der skabes ved hjælp af lerfarver og få glasurer.
Hele processen starter med mange skitser, hvorefter der arbejdes med pensel, papirklip, stoftryk og skraveringer for at skabe farver der komplementerer hinanden og den rette komposition i mønstrenes opbygning.
Jeg arbejder med stentøj som brændes i reducerende atmosfære, hvilket giver lerets overflade en mere levende og rustik overflade.
Igennem årene har jeg udstillet på større og mindre udstillingssteder og gallerier forskellige steder i landet og et par censurerede.
Mit arbejde med pileflet startede i 1984 som udøvende kurvefletter, kunstner og underviser.
Jeg har etableret et internationalt pilecenter på Vissinggaard ved Brædstrup, hvor der siden 1989 har været afholdt kurser med lærere fra ind- og udland, afholdt internationale symposier med flet som hovedtema og "Store Pile- og Kurvedag" - et samlingssted for kurvemagere og kunstnere til fagligt samvær forbundet med en udstillings- og markedsdag.
Jeg har været dybt engageret i flet i Burkina Faso og det sydlige Afrika med undervisning, design og udveksling. Jeg er især optaget af spiralflet.
Mine arbejder, smykker – skulpturer – skåle og billeder, er fremstillet på mit værksted på Mols.
Jeg bruger håndlavet papir i kombination med andre materialer f.eks. træ – metal – guld – sølv – kobber og zink.
I mine værker er et ønske om ikke at overforbruge, og værkerne består af naturlige materialer. Genbrug og fundne ting fra naturen inspirerer ligeledes til mit endelige udtryk.
Gennem årene har jeg udviklet mine egne teknikker.
Jeg udstiller og sælger mine ting på 22. år, bl.a. fra mit galleri i Ebeltoft.
Målet med mine fotografier er at skabe enkle og beroligende billeder af naturen. En stor del af mine billeder er til den minimalistiske side, både hvad angår motiver og farvepalet. Symmetri og geometri er vigtige elementer i min stil og koblet med brugen af negativt rum og langtidseksponerings teknikker forsøger jeg at eliminere distraktioner og derved sætte ekstra fokus på billedets motiv.
Som modvægt til de minimalistiske billeder, tager jeg ofte til den jyske vestkyst, når der er storm for at fotografere store bølger. I stormvejr er det umuligt at kontrollere omgivelserne, så billederne indeholder en stor grad af tilfældighed. Til gengæld kommer det fotografiske medie virkelig til sin ret her. Med det blotte øje kan man umuligt nå at opfange den rigdom af detaljer, som gemmer sig i vandmasserne.
Jeg er uddannet grafiker, tegner og keramisk formgiver. En tidlig interesse for stilistiske skulpturer, urbilleder og original indiansk keramik har ført mig på længere studierejser uden for Europa, blandt andet til Østen, Mellemamerika og senest USA og New Zealand.
Motiverne i mine bronzeskulpturer peger i to retninger. Dels mod det arketypiske, det enkle grafiske udtryk. Dels peger de mod den inspiration, jeg henter i menneskers liv og livet som menneske. Ofte hvilende, tænksomme og reflekterende mennesker i en ellers travl verden.
Hver skulptur står på en sokkel af kompakt glas, som samtidig er del af værket. Nogle er samtidig monteret på en sokkel af cortenstål, hvoraf nogle kan hænge på væggen. Det isgrønne, gennemsigtige glas i kontrast til den tunge, massive bronze og det rustne jern. Bløde former i samspil med rustikke overflader.
Jeg nyder at arbejde med denne spænding mellem materialernes udtryk og væsen, samtidig med at skulpturen i sin helhed udtrykker en stille harmoni.
Mette Rehné var en dansk kunstner med international baggrund. Hun havde rod i Vendsyssel, hvor hun også boede til sin alt for tidlige død i oktober 2023. Mette har i lange perioder levet og arbejdet i andre dele af verdenen - Beirut, Libanon, Cairo, Rom, Paris. Hendes kunst er inspireret af de stærke indtryk fra Mellemøsten. Selv har hun udtalt. "Jeg er egentlig historiefortæller og min fascination får jeg fra de store danske fortællere som H.C. Andersen og Karen Blixen". Vi kender Mette Rehnés eventyrlige motiver fra storproduktioner på f.eks. kagedåser, servietter og dækkeservietter.
En del af hendes malerier, hvoraf flere af dem dannede baggrund for de industrielle produkter, vil være udstillet og til salg på Bratskov og her vil man også kunne møde hendes datter Anna Rehné nogle af påskedagene.
Mit primære medie er linoleumstryk. En grafisk teknik som jeg er selvlærd i og som jeg har arbejdet med siden 2016. Omdrejningspunktet for min motivverden er byen, som rammen om det anonyme liv, og skildringer af hverdagens sysler. I den senere tid har jeg været meget optaget af rum og genstande. De ting man efterlader på køkkenbordet når man tager afsted om morgenen, eller det rod der bygger sig op på skrivebordet. Det synes jeg er interessant, og siger en hel masse om mennesker.
Mine værker er en kærlighedserklæring til det trivielle og til tider kedelige hverdagsliv. De er mine egne forestillinger om andres liv, tænkte scenarier og små ufortalte historier.
Oprindeligt er jeg uddannetpædagog og billedkunstlærer. I 2008 tog jeg en modig beslutning om at gørekunsten til min levevej, og i dag arbejder jeg som billedkunstner på fuld tid imit galleri i Kolding, hvor jeg arbejder med alt fra mindre collager til storemalerier. Udstiller i gallerier i Danmark. Jeg er uddannet gennem KunstskolenIgnatius i København.
Mine foretrukne figurer er mennesker og træer. Jeg har en umiddelbar ekspressiv tilgang, når jeg maler mine store malerier eller laver collager og er ret begejstret for det spontane og eksperimenterende i processerne. Jeg arbejder med blandingsteknikker af akryl, bejdse, serigrafi tryk, papir samt forskellige tegne- og farvematerialer. Processerne oplever jeg som bevægelser og energier, som opstår gennem farver, lyset, strukturer og tanker, som til sidst ender i et univers af små historier. Mine værker er unika, meget intense, stoflige, lette, grafiske og harmoniske, hvor balancen mellem det rå og feminine kommer til udtryk i de farverige malerier. Mine værker er for mig fuldendte, når jeg oplever, at beskueren bliver nysgerrig og går på opdagelse i de store maleriers mange lag.
Tilfældigheder gjorde, at jeg kom til at arbejde med emalje. En tid boede jeg i England, hvor jeg på forskellige kunsthåndværkermarkeder så smukt forarbejdede sølvsmykker i intense emalje farver. Disse indtryk virkede ansporende og gav mig lyst til selv at prøve. Da jeg selv begyndte at lave emaljesmykker, var det de stærke farver, der inspirerede mig, og for en stor dels vedkommende stadig er det bærende i mine smykker. Mine designs er ofte inspireret af Art Nouveau eller geometriske mønstre, ofte med en gravering i sølvet, der øger lysreflektionen i den transparente emalje. Gennem mit medlemskab af Guild of
Enamellers (emaljelaug) i England blev det åbenlyst for mig, hvor mange muligheder emalje har. Brænding af emalje på kobber ved ekstra høj temperatur og i ekstra lang tid giver overraskende resultater og effekter, som kan ses på mine bægre og skåle. Alle arbejder er unika.
Mit arbejde tager udgangspunkt i en dyb fascination af materialet. Det varme, glødende glas, der kræver ens fulde opmærksomhed, hvis man vil have noget at sige om den færdige form.
Med glassets næsten 1200 grader former man naturligvis ikke med fingrene, men med specialværktøj og en våd avis. I en længere periode har jeg arbejdet med metal spiraler og fjedre som form, og værkerne her er et resultat deraf.
Glasset pustes ud i fjederen, som derefter drejes af glasset, mens det hele endnu er varmt.
Når glasset efter langsom afkøling kommer ud af afspændings-ovnen og lyset rammer og der kastes fine skygger, bliver jeg på nyforelsket i materialet.
Jeg er uddannet glaspuster ved Riksglasskolan i Sverige og har arbejdet for Yerst Glas i Silkeborg i et par år, inden jeg i august 2023 åbnede Glaspusteriet Gnist i Skive sammen med Mikkel Frydenlund Christensen. Vores værksted har tilhørende butik, hvorfra vi sælger vores mundpustede glas og håndlavede keramik.